BERAS oooo BERAS


 Assalamualaikum & Salam sejahtera untuk semua. Semoga semua yang melawat blog saya ni dilimpahkan rahmat dan rezeki yang luas.


Arini saya nak share ceritera beras yang kita masak hari hari. Ada macam macam jenis beras. Ini adalah sebahagian.

Jommm...




BERAS PUTIH, BERAS MERAH DAN BERAS HITAM
==============================

Di dalam kesejahteraan kesihatan yang lebih baik, ape kata saya cadangkan anda menukarkan beras putih (biasa) kepada beras merah atau beras hitam.
Manfaat beras merah/hitam ini bagus untuk diet yang ditempatkan sebagai pengganti manfaat nasi putih, dapat membantu menurunkan berat badan.

Biji-bijan bergizi ini mengandung 110 kalori per porsi dan masing-masing 2 gram untuk protein dan serat. Beras ini merupakan sumber yang baik dari magnesium, fosfor, tiamin, vitamin B-6 dan niacin dan juga menyediakan zat besi dan seng.


KELEBIHAN BERAS MERAH/HITAM

=====================
Mencegah kanser. Bermanfaat mencegah kanser kerana memiliki kandungan antosianin yang tinggi. Berdasarkan banyak riset, antosianin ini merupakan salah satu antioksidan yang sangat kuat. Sebagaimana diketahui secara luas, zat antioksidan berperan aktif untuk mencegah penyakit kanser.

Sihat untuk pencernaan
.
Kandungan serat yang tinggi pada beras merah juga menyehatkan pencernaan sehingga menghindari permasalahan kesihatan yang dapat muncul di kemudian hari. Serat ini sangat baik untuk usus dan membantu lancarnya metabolisme tubuh.
Mencegah diabetes. Nilai kalorinya terendah dibanding dengan jenis beras lainnya, yaitu sekitar 362 kcal per 100 gram. Bagi anda yang menderita diabetes, ada baiknya beralih ke beras merah/hitam kerana kandungan seratnya sangat tinggi serta kandungan kalori yang lebih rendah dibandingkan dengan beras putih.

Mencegah penyakit jantung. Beras merah memiliki kandungan serat yang tinggi. Ini terasa dari rasanya yang sedikit pera, tidak sepulen beras putih. Setiap makanan yang memiliki kada serat tinggi tentu akan berperan aktif memelihara kesehatan jantung Anda.

Anemia.
Kandungan zat besinya tinggi mencapai 15,52 ppm. Zat besi merupakan salah satu unsur penting dalam pembentukan darah (hemoglobin). Kerana itu makanan yang kaya akan zat besi sangat dianjurkan bagi penderita anemia.

Anti aging (anti penuaan).
Hal ini masih terkait dengan kandungan antioksidan yang berperan dalam memperbaiki sel-sel tubuh yang rusak. Sehingga apabila sel-sel tubuh cepat memperbaiki diri, seseorang akan terlihat lebih bugar dan awet muda.

Menurunkan kadar LDL (kolesterol jahat) dan Meningkatkan HDL (kolesterol baik)
Jika anda mengalami masalah dengan kolesterol, seperti halnya diabetes, anda wajib mengkonsumsi beras merah di bandingkan tetap mengkonsumsi nasi putih sebagai makanan pokok anda.

Menjaga kesihatan tulang.
Magnesium merupakan zat selain vitamin D dan kalsium yang berperan penting dalam menjaga kesehatan tulang dan gigi. Kandungan nutrisi magnesium juga terdapat pada beras merah sehingga membuatnya dapat membantu kesehatan tulang dan gigi.

Mengapa Beras Merah/Hitam Sangat Bagi Untuk Diet?? Beras merah/hitam memiliki karakteristik yang membuatnya bermanfaat untuk menurunkan berat badan. Wallahualam.


Berminat dengan program Now Everyone Can Kurus?
Nak kurus tapi boleh makan nasi?
Inginkan belaian spa 5 bintang hanya di rumah anda?
Berminat nak buka spa atas nama sendiri dengan modal TERSANGAT RENDAH macam saya?

Jom kite sembang sembang..

Eeda
012 - 389 4274

Owner home & mobile SPA E'ed Natural Beauty Secret
Team The Walking Beauty & Now Everyone Can Own SPA
Team & Agen NECK 

Comments

Popular Posts